PiLiHaN BaHaSa

Follower

Monday, January 30, 2012

Migraine

Pengenalan : Migraine ialah satu keadaan di mana sakit kepala terjadi disebabkan oleh aliran darah dan perubahan kimia diotak. Perubahan ini akan menyebabkan arteri yang membekalkan darah ke otak tersekat dan menimbulkan sakit kepala yang diikuti oleh rasa tidak selesa pada perut, loya dan pening. Ia juga kadangkala menimbulkan kesan kepada pandangan.


Punca : Migraine merupakan sakit kepala yang berulang-ulang disebabkan oleh sesuatu sebab.
Trigger factor (faktor penyebab) migraine berkemungkinan faktor hormon seperti ketika datang haid, mengamalkan pil perancang, faktor persekitaran seperti suhu yang terlalu panas atau sejuk, cahaya terlalu terang atau bunyi yang terlalu bising, faktor stress seperti kurang tidur, tension, banyak memikir dll.,


faktor pemakanan seperti makanan masam (jeruk, buahan sitrus), makanan berperisa /perasa/ pengawet/pewarna tiruan (ajinomoto, maggi mee), makanan mempunyai xanthine (cokelat), makanan tenusu (keju, susu), minuman berkafein (kopi, nescafe, coca-cola), makanan yang unik untuk individu (pulut, mee kuning, durian, buah pala) dll.


Untuk mengelakkan migraine, faktor penyebab perlulah dikenalpasti dan dielakkan.
Anda dinasihatkan untuk mendapat pemeriksaan doktor untuk mengenalpasti punca sakit kepala selain dari di atas.


Jenis-jenis atau Punca Penyakit : Migraine juga ialah sejenis penyakit keturunan. Wanita mempunyai kecenderungan mengidap migrain yg lebih tinggi daripada lelaki.



<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Kata org..sakit itu penghapus dosa..huhuhu..saat migrin menyerang mmg sgt sakit..kesakitan yg x dapat di luah dengan kata2..hanya Tuhan jer yg tahu ape yg fiza rasa di saat itu..seingat fiza sejak fiza kerja kat JB ag fiza mula sedar kepala fiza selalu sgt sakit..

sakit fiza berlarutan sehingga sekarang. .saat migrin datang menyerang fiza x boleh wat ape2 keje pun..riak muka turut berubah..namun fiza selalu cuba melawan sakit itu..fiza kuatkan jua diri..sampai la ke titik akhir kudrat...fiza tidak mampu lagi tertahan kesakitan yang amat sangat..seperti ada batu yang dihempap atas kepala..rasa nk muntah...pandangan mata jadi samar..urat mata mencengkam..sakit giler la.
.
migrin fiza mula teruk semasa fiza kerja kilang kat JB..tiap kali fiza migrin..fiza memg x ingat aper..yg fiza tau..kepala fiza sangat sakit..fiza akan wat aper saje di luar kawal..plg teruk fiza x rasa sakit pun bila hentak pala ke dinding ke..tarik rambut sekuat hati..oh...deritanye...sure fiza keesokkan harinya fiza MC..dan bila da ok..wahh..bengkak sana sni kulit kepala..hahaha..nk sikat rambut pun sakit..tu la..padan muka fiza jugak..fiza kurang suke makan ubat bila sakit..xnak amalkan...mak la yg paksa fiza makan ubat..hehe..ngah sakit2 degil lagi..mane x kne marah..huhu..

TERIMA KASIH untuk mak yg selalu ada ngan fiza tika fiza sedang derita melawan migrin..huaahuaa..dan semakin hari...fiza ingat fiza da sihat...tp sejak dua menjak nih..da dtg lik...huhuhu..sangat kerap..huhu..mybe sbb cuaca kot..panas sgt...

fiza x ingat ape yg berlaku semalam..yang fiza tau..tetibe fiza rasa kepala aku sgt berat..sgt sakit..diketuk2nye kepala..dihentak2..aduh..sakitnye saat tuh..oh tuhan kurangkan deritaku ini..sesungguhnya ini dugaan buatku..aku terima..fiza redha..berikan fiza kekuatan melawannya..


fiza sememangnya tidak suke ada org lain ketika migrinku merinduiku..huhu..klu fiza sakit kepala..fiza lebih selesa bersendirian..biar fiza sendiri..fiza x nak mereka di sekelilingku risau dan bimbang..dan kebiasaannya migrin dtg pd waktu malam..fiza x nak menyusahkan org lain...fiza bisa sendiri melawannya..fiza tau mereka x sanggup melihat fiza tika fiza sedang melawan migrin ni..fiza x nk nyusahkan sesiapa...maafkan fiza semua..

dan untuk kamu..no need to worry..fiza bisa menghadapinya sendiri..fiza okey2 aje..x perlu gundah gulanakan hatimu itu..x perlu la...nway thanx 4 the concern..ada yg lebih memerlukan perhatianmu...

InsyaALLAH...fiza masih boleh bertahan..Allah bersamaku.. dan....air mata terus mengalir..
sedar2..da pagi...


2 Comments:

  1. Cik FaRiZaM said...
    sy jrg sakit kepala.tp aritu sakit berdenyut2. dah la 2 hari plak tu. pelik. sy jenis tk makan panadol or apa2 ubat . suka dia baik sendiri. tido esk nye dah kurang sikit tp ttp ada kepeningan.
    Norhafiza said...
    hai cik farizam..tau z per awak..kalu magrain ni mmg x than..sakit sangat...berdengut2 kat kawasan mate...pantang panas skit mula dia berdenyut...tp skrg alhamdullillah fiza dah byk ubat...stop xkan habis...sbb nak ubat mintak jer...hehehe....

Post a Comment



U Click Me, I Click U Back

Related Posts with Thumbnails
JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes