PiLiHaN BaHaSa

Follower

Tuesday, June 21, 2011

Nilai 10 Sen


Jika anda berjalan kaki dan sentiasa memandang ke bawah, adalah menjadi kebiasaan untuk menemui wang syiling 10 sen atau 20 sen.


Dirumah, syiling 10 sen dan 20 Sen berada dimana-mana. Atas meja, bawah meja, di dapur, bawah almari, dalam tandas, di tingkap dan dimana saja.

Kanak-kanak sekolah sudah tidak pandang syiling 10 dan 20 sen, mereka memandang hanya wang kertas. Cuba lihat mimik muka anak anda jika diberi syiling 20 Sen...

Syiling 10 dan 20 sen ini sudah seakan tidak penting lagi dalam kehidupan harian kita. Jika ada dalam poket pun, ianya hanya memberatkan poket seluar atau penyemak poket sahaja.

TETAPI, apabila harga gula atau sebagainya dinaikkan 10 atau 20 sen, kenapa orang ramai bising. Mereka jadikan isu ini sebagai satu beban atau kesusahan Rakyat. KENAPA?

Walhal syiling 10 atau 20 sen sudah tiada nilai lagi kepada kita atau kewujudan syiling 10 atau 20 sen ini membebankan pembawanya. Bagi kanak-kanak nilai syiling ini sudah tiada.

Peminta sedekah akan bermasam muka atau tidak menerima syiling 10 atau 20 sen apabila diberi. Katanya sikit dan tiada nilai.

Agak lucu kerana nilai 10 sen atau 20 sen ini jadikan isu Nasional untuk mengajak rakyat memarahi kerajaan. Walhal di rumah anda wang syiling ini bersepah dan jika ada yang derma 10 sen kepada tabung kutipan ceramah, mereka tempelak pemberi supaya tak payahlah derma kalau hanya 10 sen atau 20 sen.

Fiza say :: zaman saya kecil dulu...10sen boleh beli keropok cikidis sebungkus / gula2 4 biji / bihun goreng sebungkus..... tapi skarang ni...apa pun tak boleh......:( walaubagaimana pun, duit 10sen tetap ada harganya tersendiri.... kalau ditabung 10sen sehari...setahun dah RM36.50..hhmmm...banyak juga tu bagi org spt saya ni....:))

0 Comments:

Post a Comment



U Click Me, I Click U Back

Related Posts with Thumbnails
JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes