PiLiHaN BaHaSa

Follower

Sunday, January 30, 2011


Apabila ditanya apakah yang telah kita dilakukan satu jam yang lepas, mungkin kita akan berfikir-fikir dan akan cuba mengingatinya. Mungkin kita katakan, kita menonton TV atau berbual-bual kosong sahaja. Jika diukur dari sudut agama, mungkin satu jam yang lalu tiada langsung atau sedikit sahaja yang boleh dikaitkan untuk agama sebagai bekalan hidup kita selepas kematian.

Itu kalau ditanya untuk satu jam yang lalu. Bagaimana pula kalau ditanya, apa yang telah kita lakukan SATU MINIT yang lalu? Mungkin kita berkata tiada apa yang boleh diukur dan dinilai bagi tempoh tersebut kerana ia terlalu singkat.

Sedarkah bahawa dalam SATU MINIT kita boleh manfaatkan dengan pelbagai jenis amalan untuk mendapatkan pahala di sisi Allah (swt). Di antara amalan yang boleh kita lakukan dalam SATU MINIT adalah:-

  • Bertasbih sebanyak 100 kali
  • Membaca separuh atau lebih halaman mashaf al-Quran
  • Menelaah satu halaman buku
  • Menulis nasihat-nasihat

Inilah yang telah disebutkan oleh Allah (swt) dalam al-Quran;

“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka yang berpesan-pesan dengan hak (kebenaran) serta berpesan-pesan dengan kesabaran.” (Surah al-‘Asr, ayat 1-3)



0 Comments:

Post a Comment



U Click Me, I Click U Back

Related Posts with Thumbnails
JellyMuffin.com - The place for profile layouts, flash generators, glitter graphics, backgrounds and codes